ZAZAmedia/QUERgelesen

Der etwas andere Blick auf die Welt der IT.
Und darüber hinaus.


FEEDback:
info@zazamedia.de

Search WWW

Search www.zazamedia.de

The Ten Best Ajax Links: Tutorials,
Examples, and History

[16-11-05 / hw] Noch nichts gehört von "Ajax"? Dann wird es aber Zeit: "Asynchronous JavaScript and XML is the newest phenomenon to hit the net. I’m sure most of you have heard of it as the catchy little name of Ajax. Ajax is all the rage now if you want a trendy website. If you have a website, or portal you run; it will almost guarantee you get hits if you put some Ajax in there, and advertise that you have done so." >>>more

IBM und Lotus: Eine Zweckehe ohne Zukunft?

[15-11-05 / hw] NetworkWorld aus den USA schreibt gestern: "IBM still needs to prove to its installed base that Lotus Notes/Domino has a bright future ahead of it. That task really falls to Michael Rhodin, who is wrapping up his first 100 days as chief of Lotus. Here's how he plans to succeed." >>>more

Fujitsu-Siemens: Neue Technologien, ehrgeizige Umsatz- und Gewinnziele

[11-11-05 / hw] Wer in den letzten zwei Tagen nicht den Weg zum Messegelände in Augsburg scheute, der konnte sich vor Ort auf der diesjährigen "Vision" von Fujitsu Siemens Computers (FSC) persönlich davon überzeugen, daß das japanisch-deutsche Joint Venture ehrgeizige Ziele verfolgt. In einem Markt, der gerade in Deutschland trotz mehrjähriger Reformpolitik von Stagnation und Krisensymptomen geprägt ist, peilt FSC ein zweistelliges Umsatz- und Gewinnwachstum an. Wie CEO Bernd Bischoff in Augsburg stolz verkündete, konnte man schon im letzten Geschäftsjahr positive Zahlen vorlegen - im laufenden Geschäftsjahr (es endet im März 2006 und schließt das traditionell positive Weihnachts- und Jahresendgeschäft ein) soll aber endlich ein Gewinn vor Steuern von etwa zwei Prozent erreicht werden. Schon das erste Halbjahr sei beim Umsatz um 12 Prozent und beim Gewinn vor Steuern sogar um 33 Prozent im Vorjahresvergleich angestiegen. Bischoff gab sich überzeugt: "Wir werden schneller als unsere Konkurrenten wachsen." Und Marketing-Chefin Barbara Schädler legte im Gespräch noch eins drauf: "Erfolg macht fröhlich." Doch was sind die Faktoren, die FSC so verhältnismäßig gut aussehen lassen? Noch immer macht das Volumengeschäft, das zum großen Teil über Partner und Channel abgewickelt wird, etwa 65 Prozent des Umsatzes aus. Der Rest wird mit Added-Value-Angeboten bestritten - und soll in der Zukunft weiter anwachsen. Als Beispiele für diese Strategie nennt Schädler die speziellen Mobility-Lösungen für das Gesundheitswesen oder den Bereich Dynamic Data Center (DDC). Mit DDC will FSC das Rechenzentrum erobern, wobei auf kleinere, flexible Angebote Wert gelegt wird. FlexFrame für SAP wurde auf der Vision um FlexFrame für Oracle ergänzt - und könnte für viele Anwender eine kostengünstige Alternative zu teuren Unix-Installationen von Sun oder IBM sein. Für die Datenbank 10g (ältere Versionen sind nicht geeignet) können damit je nach Bedarf Ressourcen zugeteilt und wieder zurückgenommen werden, und das auf Basis von Standardkomponenten und Linux. (Wir werden darauf sowie auf das ebenfalls neue Produkt Primergy BladeFrame, das auf einer Lösung von Egenera aufsetzt, demnächst ausführlich zurückkommen.) - Wie man in Augsburg anschaulich beobachten konnte, wird die ehemalige FSC-Hausmesse Vision von den Kunden angenommen - es war deutlich mehr los als auf der diesjährigen Systems.

Gartner: "Goodbye B2C, Hello C2B -
Consumer Power Will Drive Business Technology Decisions"

[08-11-05] Zu ihrer Herbstkonferenz in Cannes schreibt Gartner: "The growing integration of technology into every aspect of life - home, office, home office, family, car and recreation - will profoundly impact business technology over the next decade, Gartner said today. Speaking at the company's annual Symposium/ITxpo in Cannes, analysts predicted that the control of technology will shift from corporations to individuals, 'consumerizing' business IT and creating an entirely new consumer to business (C2B) as well as business to consumer (B2C) marketplace.

"What was once a straightforward two way relationship between business and technology has suddenly become complicated by the arrival of a third party - the consumer," said Steve Prentice, vice president and chief of research at Gartner. "Now that the dynamics have changed, the enterprise will struggle to dictate how employees and customers use technology. Products will increasingly be designed for consumers and IT professionals will just have to work out how to use them within the organisation!"

According to Gartner, several major social trends - including new working practices, expectations of instant response and greater personalisation - are already having a significant impact on the technology markets, as consumers look to technology to improve choice and lifestyle flexibility. Providers of consumer technologies have been quick to capitalise on this desire as the explosion in household broadband connections and proliferation of mobile devices illustrates. Gartner has found that for every one mobile device sold worldwide mainly for business use, more than 20 are sold mainly for consumer use.

However, bound by the chains of legacy systems, flat budgets and risk-averse management, enterprise IT has not kept up with the pace of change in consumer markets, and is steadily falling further behind. "Current corporate applications simply cannot compete with the consumer experience and consequent user expectations. The technology used at home is so sophisticated that it outstrips the vast majority of commercial offerings," said Mr Prentice. "As home and office environments continue to merge, the knowledge worker of the future will demand the same level of functionality and flexibility in the workplace that they have got used to at home. When those demands are not met by the enterprise, history shows us that they will find the technologies and tools needed themselves in the consumer market."

Technologies such as WiFi, 'smart' mobile phones, instant messaging, personal electronic devices, the Internet and even the PC itself, as well as consumer software like Google Desktop and Skype, have steadily infiltrated the enterprise, introduced by technophile employees from their experiences as consumers. These technologies have had an impact on every layer of the enterprise infrastructure, in some cases revolutionising the way businesses operate.

"Ignoring the social context of technology is a recipe for business failure. If organisations continue to dictate what technologies their employees can and cannot use then they risk ignoring innovations that represent significant opportunities in the future, such as 3D graphics, rich media and consumer-oriented websites as platforms," said Mr Prentice. Furthermore, consumer technologies will provide the opportunity to streamline overweight IT systems and build towards lower-cost, leaner, more agile IT infrastructures.

"This is less of a revolution and more the coming together of a series of evolutionary changes - societal, technological and in the marketplace - at the right time," said Mr Prentice. "Some parts of society, especially the knowledge workers, are very open to change. Technology penetration levels and end-user expertise are high. The technology is reliable, inexpensive and effective, and has become good enough to engender significant change in the corporate marketplace."

Mr Prentice also acknowledged the huge role played by the Internet and particularly what many are calling 'Web 2.0' in the progression of the consumerization of IT. "The widening use of new consumer technologies by employees within the enterprise is creating a second Internet revolution whereby the Internet will move into the very fabric of the business rather than continuing its current existence as a supporting technology," he said. "The first Internet revolution was largely focused on the consumer and got people accustomed to using the Internet for relatively mundane and simple activities. Now commercial companies are embedding Internet applications into their IT and business make-up."

The technological empowerment of end-users within the organisation represents significant challenges to the enterprise, with significant future likely ramifications including:

Employees and customers will own and manage their own information and devices and will grant enterprises access, reversing the current situation where enterprises own and control the environment.

Companies will deliver corporate applications into personal computing domains and will offer a portfolio of web-based services for individuals to configure their own applications.

Consumers, already used to Internet-based interactions at home, will increasingly use the same tools to collaborate within the workplace, fuelling a new style of collective intelligence and innovation which ignores conventional organisational or physical boundaries.

One of the major changes that Gartner is predicting is the streamlining of corporate IT systems through the introduction of consumer technologies. Analysts believe that just as company-owned cars ceased to be an integral element of the employee's package, so company-owned computing devices (and especially notebook computers) need no longer form part of the overall benefits package. "Although the technological challenges of accommodating what is essentially someone else's PC on the business system are significant, they are by no means insurmountable, particularly with the advances in PC virtualisation we anticipate in the next few years," said Brian Gammage, vice president at Gartner. "This way the end user gets to choose the device that suits his or her needs and the enterprise gets to free up the balance sheet and reduce their own costs and risks." As consumer technologies become further embedded in corporate systems, hardware need not be the only area where costs savings can be made. If all employees are using mobile phones there may no longer be a need to maintain a PBX address system for employees just as the need for corporate e-mail infrastructures may will become obsolete as consumer software is introduced into the enterprise.

For organisations who can meet the challenge presented by the consumerization of IT, Gartner believes that the innovative use of new, technology-enabled channels could lead to significant benefits. "Above and beyond the anticipated cost savings on hardware and software, companies who embrace consumerization rather than trying to fight it will ultimately benefit from a more innovative, contented and productive workforce, " said Mr Prentice.

According to Gartner, vendors that ultimately understand the consumer AND enterprise markets are most likely to succeed. "Most vendors fall neatly into consumer or enterprise camps," commented Mr Prentice. "Those with experience and understanding of both sectors will have the greatest opportunities as the IT industry shifts towards the consumer, with brand awareness and image becoming critical factors."

"Vendors and end-user organisations alike need to recognise the reality of the consumerization of IT and accommodate experimentation," said Mr Prentice. "Our top-line advice to businesses is to accept this major phenomenon, learn to control it and ultimately adapt and benefit from it. Consumerization is the future of IT.""

Forrester:
"First Look At Web And Store Convergence"

[08-11-05] Tamara Mendelsohn, Analyst bei Forrester, veröffentlichte am 7. November unter dem Titel "RETAIL FIRST LOOK Research & Event Highlights From Forrester" folgende Ausführungen über die Konvergenz zwischen Web- und klassischen Ladengeschäften ("brick and mortar") "The online channel has grown up independently of its parents, brick and mortar, and historically the generation gap has prevented the two from working together. They don't speak the same language (how many store systems know what SOAP is?), and they don't understand each other's problems (the younger, hipper Web just doesn't get inventory shrink), but they are increasingly dealing with the same consumers -- hence the need for some family therapy and flexibility. Stores are working on getting smarter and the online channel is beginning to reach out and help address in-store issues. Technology created this problem in the first place, so it is only natural that it will play a part in solving it. Here are a few that are working to bridge the generation gap.

+ Employee handhelds. Wireless LAN (WLAN) deployments are increasing -- 38% of retailers have at least pilots running, and another 23% are evaluating the technology. Why does this matter? Because WLAN enables retailers to implement employee handheld devices, and armed with detailed product information through these devices, store employees are better equipped to meet customer needs by offering the right cross-sell and upsell recommendations. Casual Male sales associates carry handhelds that are integrated with the CRM database, allowing them to help customers find outfits that will appeal to them based on their clothing size and preference.

+ Kiosks. POS upgrades and broadband access in stores have made way for stronger, more integrated kiosks. Successful kiosks carry complex integration requirements and require careful usability testing, but if deployed correctly, will serve as a key tool in bridging the offline and online worlds. The Product Advisor kiosk at OfficeMax -- driven by eCommerce data -- helps consumers understand the differences between complex products like digital cameras and makes recommendations based on consumer input.

+ Consumer devices. Handheld and portable devices are beginning to give shoppers more control over their in-store experiences. Stop & Shop Supermarket allows customers to build shopping lists online at home and then access them in the store via its Shopping Buddy -- a wireless device that can be attached to a shopping cart. Shoppers at the Container Store in Manhattan can register a credit card number at the counter and get a wireless handheld scanner. As they walk the aisles, they scan in bar codes on desired items then pay for the purchases, which are then delivered to their homes. Devices that consumers bring with them, like mobile phones, are also emerging as a means for stores to connect with consumers. Early adopters are beginning to test the potential; for example, Jacksons, a UK convenience store chain, sends weekly offers via SMS to shoppers who opt into their mobile coupon program.

+ Loyalty programs. According to The State Of Retailing Online 8.0, a Shop.org survey conducted by Forrester Research, only 48% of retailers capture customer information across channels, and this lack of visibility into all customer touchpoints leads to disjointed customer experiences. When retailers integrate loyalty programs across channels, they get insight into data on customers' cross-channel habits and value. CVS' cross-channel program gives it visibility into its most loyal customers, where they shop, and what they rely on each channel for, allowing the retailer to tailor promotions by customer segment.

+ Commerce platforms. A commerce platform should support more than just the online channel. While traditional commerce platforms focused solely on the online environment, today they have a much more multichannel focus with features like multichannel gift registry and campaign management tools that can include unique promotions for Web, email, and even kiosk channels. Williams-Sonoma's commerce platform drives its multichannel gift registry, which can be accessed online, through the call center, or on kiosks in the stores.

+ Web content management (WCM). As true multichannel marketing emerges and retailers push dynamic, customized content into the brick-and-mortar environment, the role of WCM systems becomes crucial. Many retailers invest in niche technologies to drive these initiatives, resulting in different systems for in-store media, Web, email, and print. Firms should think about these activities more holistically to avoid overlapping investments: When retailers centralize management of content, they can leverage it across channels to ensure consistency and avoid overlapping investments. The Natural History Museum in London uses its WCM system as a central source for scientific research, collections, and exhibit information and then pushes the content to kiosks within the museum and to the Web site.

These are some of the multichannel areas that I will focus on as an analyst on Forrester's retail team. If you have any comments or topics to recommend, drop me a note at tamaramendelsohn@forrester.com. I'd love to hear from you."

Tamara Mendelsohn, Analyst

Gartner:
Weltweiter Telekommunikationsmarkt im Wandel

[03-11-05] Die Analysten von Gartner berichten heute vorab in einer Pressemeldung: "Laut Gartner bleibt die Telekommunikationsbranche das Segment mit den größten Umsätzen der gesamten ITK-Branche. Zwischen 2004 und 2009 wird sie auf das Jahr umgerechnet ein gesundes Wachstum von 5 Prozent verzeichnen. Mobile- und Breitband-Angebote, der Wechsel zur IP-Telefonie, der Verkauf von Endgeräten und eine steigende Nachfrage in aufstrebenden Märkten wie Asien sind einige der Faktoren für das Wachstum. Vor allem im Mobilfunkbereich und bei mobilen Services sieht Gartner bis 2009 ein jährliches Wachstum von 8,5 Prozent. Im Jahr 2010 werden drei Milliarden Menschen mobil telefonieren, das sind doppelt so viele wie heute. Dies wird möglich durch ständig sinkende Preise (2010 wird es Handys schon für weniger als 25 US-Dollar geben) und eine immer bessere Netzabdeckung.

Laut Gartner macht der Tekekommunikationssektor heute bereits 3,5 Prozent des weltweiten Sozialproduktes aus - auf den gesamten ITK-Sektor entfallen 6 Prozent. Obwohl Gartner die Marktentwicklung des TK-Sektors positiv sieht, warnt das Unternehmen: Bis 2009 werden sich die Kommunikationsgewohnheiten der Menschen stark geändert haben und den Markt nachhaltig beeinflussen: Laut Gartner werden bis dahin ein Drittel aller Verbraucher ihre gewohnten Festnetzanschlüsse zu Gunsten von Mobilfunk und Voice over IP gekündigt haben.

Noch ist Nordamerika der führende Telekommunikationsmarkt. Doch Asien ist inzwischen stark gewachsen und wird Westeuropa bereits im nächsten Jahr auf dem zweiten Platz der Weltrangliste ablösen. Zu den zukunftsträchtigsten Märkten gehören China, Indien, Thailand, Indonesien und Philippinen. Das Wachstum Asiens wird neue Anbieter, neue Produkte und generell neue Herausforderungen mit sich bringen. Dabei werden nur jene Unternehmen auf der Erfolgswelle schwimmen, die den Bedarf nach Voice over IP und mobilen Diensten erkannt haben und sich entsprechend darauf einstellen.

Laut Gartner werden bis 2009 so gut wie alle neuen Sprachanschlüsse (99 Prozent) schnurlos sein, der Anteil aller schnurlosen Verbindungen steigt dabei auf 70 Prozent."

Linux bringt Novell in eiskalte Gewässer

[25-10-05 / hw] Ende August zeigten die jüngsten Quartalsergebnisse einen um 90 Prozent zurückgegangenen Gewinn von nur noch 2 Millionen Dollar, bei einem Umsatz von 290 Millionen Dollar. Nachdem innerhalb eines Jahres der Cheftechnologe Alan Nugent, die Nummer zwei und Linux-Promoter Chris Stone sowie Ex-Suse-Chef Richard Seibt teils unfreiwillig das Unternehmen verliessen, wackelt nun offenbar der Stuhl von CEO Jack Messman, wie BusinessWeek berichtet. Die Ximian- und Suse-Übernahmen haben es offenbar nicht gebracht. Nun werden für Ende Oktober "dramatische Einschnitte" erwartet, 20 Prozent der 5.800 Beschäftigten sollen vor der Entlassung stehen. Red Hat beherrscht inzwischen den Linuxserver-Markt mit 63 Prozent, während Novell/Suse nur auf 20 Prozent kommt. Opensource-Jünger möchten eigentlich einen starken zweiten Linux-Anbieter, um ein Monopol nach Microsoft-Art zu verhindern. Aber offenbar gelang es Novell nur unzureichend, die auf Netware gepolten Vertriebsleute auf ein quelloffenes Produkt umzulenken, mit dem dazu noch Geld verdient werden soll.

"Computer Sciences Lures Buyout Firms"

[25-10-05] Das Wall Street Journal online, wie immer exzellent informiert, schreibt unter dem Datum von gestern: "Private-equity firms are actively looking at a buyout of Computer Sciences Corp., a mainstay of the computer-outsourcing industry with more than $14 billion in annual sales and an $8.4 billion market capitalization, according to people familiar with the matter.

They say the takeover plans remain in the early stages of development, and no solid deal may materialize for the 46-year-old El Segundo, Calif., company. Those firms looking at Computer Sciences include Texas Pacific Group, Warburg Pincus and Blackstone Group.

The private-equity buyers also are exploring how to break up the business and sharing the company with a strategic player, these people said.

Wall Street is buzzing about such a move, especially because private-equity buyers completed the $11.3 billion purchase of Sungard Data Systems Inc., earlier in the year.

A spokesman for Computer Sciences said that "as a matter of policy, CSC does not comment on rumors or speculation." Representatives of Warburg, Blackstone and Texas Pacific also declined to comment or weren't available." Services sind nun mal auf dem Weg zur Revenue-Quelle Nummer eins. Wer sagt's denn.

LTO hat sich definitiv durchgesetzt

[22-10-05 / hw] Freeman Reports hat eine neue Studie mit dem Titel "Compact Tape Outlook" veröffentlicht (www.freemanreports.com), nach der nur noch die LTO-Technologie ein Wachstum verzeichnen kann, während der Rest der Tape-Library-Branche sonst vor allem durch ein kräfiges Minus gekennzeichnet ist. Der Storage Newsletter (www.storagenewsletter.com) faßt in seiner Oktober-Ausgabe zusammen: "On the basis of strong LTO and DAT drive sales, HP held the number one position based on drive revenue in 2004 with an 35 % share. IBM moved ahead of Quantum to take the runner-up position with a 23 % share on the strength of its LTO sales, while Quantum dropped to the number three position with 19 % share. Certance retained fourth place with an 11 % share of revenue. Sony maintained fifth place with a 7 % share. Three other tape manufacturers shared the remaining 5 % of revenue in 2004."

Mobile Mania

[21-10-05 / zaza] Schon merkwürdig, just in dem Jahr, in dem Siemens seine Handy-Division wegen Unprofitabilität an BenQ verschenkte, fährt die gesamte Konkurrenz dicke Gewinne ein. Laut IDC ergaben sich allein für das dritte Quartal des Geschäftsjahrs folgende Umsatzsteigerungen (auf der Basis von Stückzahlen):

Hersteller...... Stückzahlen (in Mio.) .. Wachstum

Nokia ...........66,6 ...................30 %

Motorola ........38,7 ...................66 %

Samsung .........26,8 ...................18 %

LG Electronics ..15,5 ...................31 %

Sony Ericcson ...13,8 ...................29 %

Andere ..........46,9 ...................-15 %

Gesamt ..........208,3 ..................19 %

(Im Vergleich zum 3. Quartal 2004; Quelle: IDC)

Besonders in China und in Asien insgesamt zogen die Geschäfte laut IDC stark an. Während in Europa und den USA mehr chic gestylte Handys wie Motorolas neue RAZR-Produktfamilie gut verkaufen, werden in den Ländern der Dritten Welt vor allem Billigmodelle erfolgreich abgesetzt. So erlebt Afrika derzeit einen wahren Boom bei mobilen Geräten, und der Markt ist noch lange nicht gesättigt. Schon seltsam, was die Firmenspitze bei Siemens so entschieden hat.

GAR NICHT SO DUMM: Die SZ über
die Buchmesse Frankfurt

[21-10-05] Ein recht gemischtes Lob auf die diesjährige Buchmesse in Frankfurt am Main veröffentlichte die Süddeutsche Zeitung in ihrem Streiflicht vor ein paar Tagen. Wir zitieren: "Eine andere Methode, mehr gefühlvoller Art, skizzierte Cora Schumacher, die Ehefrau des Rennbruders Ralf. Der Welt am Sonntag vertraute sie im September an: "Büchermäßig bin ich nicht so lesetechnisch unterwegs."

Der Satz gibt zu denken. Cora hat etwas in Worte gefasst, das, eingestanden oder nicht, irgendwo in jedem Besucher der Frankfurter Buchmesse grummelt.

Jeder ist dort, erschlagen von der Wucht des Gedruckten, büchermäßig nicht so lesetechnisch unterwegs. Aber nicht jeder, der in Frankfurt, frohgemut am Prosecco nippend, von Stand zu Stand eilt, dürfte zu der Ehrlichkeit fähig sein, die Cora das Bekenntnis aussprechen ließ: "Ich bin nicht so der Lesehase." " Zum Original-Streiflicht: www.sueddeutsche.de/kultur/artikel/758/62696/

EMC: iSCSI im Highend

[21-10-05] Mike Karp von NWFusion gestern über Neuigkeiten bei EMC: "(...) the new stuff. Expect EMC to grow its commitment to iSCSI, extending iSCSI connectivity throughout most of its product lines. Interestingly, this definitely includes the high-end Symmetrix boxes, so the old definition of iSCSI as providing a "storage-area network for the everyman," while perhaps still true, becomes irrelevant. EMC's move means that iSCSI is now a high-end solution as well.

This is good news for IT for two reasons. First, it is another validation of iSCSI from a major storage player. Second, it means that choosing high-performance SAN storage no longer requires managers to line up behind Fibre Channel because that is the only choice they have. In doing this, EMC is recognizing a trend that has been underway for more than a year now:

Managers want to make SAN buys based on which deals are most suitable for their needs and not because there is only a single technology choice available to them. (This is why at an increasing number of sites you can now find both SAN infrastructures running right next to one another.)

Expect to be able to do in-the-box tiering with the high-end DMX3, which will take advantage of the new low-cost Fibre Channel drives. Ditto for SAS in most of the existing SATA boxes. EMC will naturally have to upgrade the products' midplane from SATA to SAS, but that should be fairly straightforward and should not add to the cost of those products."

EMC: Gewinne stark gewachsen - aber durchmischt; Deutschland-Geschäftsführer an die Luft gesetzt

[20-10-05/update / hw] EMC hat im Vorjahresvergleich deutlich zugelegt bei Umsatz und Gewinn: Unter Berücksichtigung von Steuervorteilen stieg der Gewinn im letzten Quartal sogar um satte 93 Prozent, der Umsatz immerhin um 17 Prozent. Schaut man etwas genauer hin, ergeben sich einige Relativierungen. Die Kunden kauften weniger Symmetrix-Systeme, die teuren Highend-Speicherschränke, die noch immer etwa 50 Prozent des Umsatzes ausmachen. EMC sieht sich laut CEO Joe Tucci zwar inzwischen mehr als Software-Company für Storage, dennoch hängt noch immer sehr viel am Big Iron. Der Umsatz mit den Midrange-Systemen Clariion, der in der Vergangenheit einige Konkurrenten das Fürchten gelehrt hatte, stieg weniger steil an als in den vergangenen Quartalen - "lediglich" um 20 Prozent gegenüber vorher um bis zu 44 Prozent. Der Umsatz bei Software-Produkten wurde stark dominiert von den glänzenden Geschäften mit dem Servervirtualisierungs-Programm VMware - hier wurde um 67 Prozent mehr verkauft, allerdings in einem Bereich, der mit Storage nichts zu tun hat. Tuccis Rechnung scheint immerhin vorläufig aufzugehen, denn Zukäufe wie der von VMware sollen vor allem dazu dienen, das Unternehmen "neu zu erfinden" - weg von Storage-Hardware und hin zu einer Art Bauchladen von Software und Networking-Produkten. - In Europa und besonders in Deutschland liefen die Geschäfte nicht so zufriedenstellend. Nur einen Tag nach der Bekanntgabe der jüngsten Geschäftsergebnisse erreichte uns diese Pressemeldung: "Wolfgang Kroh, seit 15.12.2001 Geschäftsfuehrer der EMC Deutschland GmbH verläßt das Unternehmen zum 31.12.2005. Er übernimmt eine neue berufliche Herausforderung im Umfeld der ITK-Branche. Übergangsweise wird Rainer Erlat, Senior Vice President EMEA bereits ab November die deutsche Tochtergesellschaft der EMC Corporation leiten." So wird heutzutage ein Rausschmiß umschrieben. Und die Meldung wird dann noch eben am späten Freitagnachmittag verschickt, in der Hoffnung, daß alle Redakteure schon ins Wochenende verschwunden sind. Das ist übrigens dieses Jahr schon der vierte Abgang eines Storage-Geschäftsführers in Deutschland, nach Storagetek, Hitachi Data Systems (HDS) und ADIC. Wie der Bitkom sagen würde: Die Branche ist im Aufschwung.

"Aufschwung abgesagt" - Wirtschaftsweise
sehen schwarz

[20-10-05 / hw] Unter der Überschrift "Herbstgutachten: Aufschwung abgesagt" berichten Reuters/Financial Times Deutschland online, daß wegen schwacher Binnenkonjunktur und hohem Ölpreis die deutsche Wirtschaft auch dieses Jahr nicht den Erwartungen entspreche. Das meinen die sechs "führenden Wirtschaftsforschungsinstitute" und nehmen ihre früher verkündeten Wachstumszahlen zurück. Vielleicht waren aber auch die Erwartungen einfach falsch. Wer in diesen Zeiten von ununterbrochenem Stellenabbau und sozialem Kahlschlag irgendwie auf eine bessere Binnenkonjunktur hofft, der hat für einen Wirtschaftswissenschaftler ziemlich merkwürdige Vorstellungen. Und mit gesundem Menschenverstand hat das auch wenig zu tun. Von nix kommt eben nix ... Kein Wunder, daß auch der Bitkom - immer wieder gut für die immer wieder gleich positiven Zukunftsschätzungen - erst Ende letzter Woche seine noch auf der CeBIT 2005 verkündeten Zahlen zurücknehmen mußte. An die 10.000 neuen Stellen sollten in der IT- und Telekommunikationsbranche dieses Jahr neu geschaffen werden. Was ist stattdessen passiert? IBM, Hewlett-Packard und Siemens entlassen weiter recht munter, und mit der geplanten Zerschlagung von SBS wird diese Entwicklung kein Ende nehmen. Wir freuen uns schon auf die nächsten Prognosen des Bitkom! (Den Besuch der entsprechend vollmundigen Pressekonferenzen werden wir uns aber ersparen.)

BUSINESS CONTINUITY: Gartner zur Vogelgrippe und welche Vorbereitungen Unternehmen
treffen sollten

[20-10-05] Gartner kümmert sich um die Katastrophenvorsorge. Und gibt konkrete Vorschläge. Wir geben hier die Pressemeldung von gestern im kompletten Wortlaut wieder:
Gartner Says Business Continuity and IT Leaders Must Direct Preparations for Impact of Potential Avian Influenza Pandemic
on Organisations

Egham, UK, 19 October, 2005 – Gartner today urged leaders of business continuity programs in organisations to prepare to react quickly and effectively to a potential outbreak of avian influenza, or “bird flu”, by reviewing and updating their crisis management and business continuity plans now. Gartner also advised information technology (IT) leaders to ensure that their organisations plan from the boardroom down through basic operations for a possible pandemic whose course and consequences are potentially catastrophic.

“Business continuity and IT leaders are ideally placed to plan for avian flu’s threats,” said Steve Bittenger, research director at Gartner. “Organisations rely on IT to keep the business running, and they can leverage IT to ensure their business operations continue if travel and transportation restrictions, quarantines or problems with vendors or employees because of illness or fear occur.”

According to the World Health Organisation (WHO), if an avian flu pandemic breaks out, the scale of infection might be considerably greater than it was with Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS), which infected 8,096 people and killed 774 in 2003. For the most up-to-date information on the avian flu impact, visit the WHO web site at www.who.int

“Organisations must include the possibility of an avian flu pandemic in their business continuity planning and crisis management preparations to ensure they can react quickly and effectively” said Roberta J. Witty, research vice president at Gartner. “But this is not business continuity planning as usual. It requires a re-think of some of the most basic business processes. Use scenario planning to assess possible business impact, and as the basis for developing appropriate contingency plans for different situations.”

A pandemic would not affect IT systems directly, but it could cause considerable economic disruption through its impact on the workforce and on business activity. The 2003 SARS outbreak suggests that a pandemic would effect international and local travel, supply chains, health systems, personnel and schools. It would also have direct economic impact on most industries, but particularly travel, tourism and hospitality.

Gartner recommends organisations perform the following key activities:

- Work with your public health department – demand a plan

- Make your workforce aware of the avian flu threat and the steps your organisation is taking to prepare for it.

- Assess your business continuity preparedness for this type of workforce outage scenario and try to improve it – few to no organization has planned for a 30% absenteeism rate, and sustained over a period of weeks and months, not days.

- Assign someone in your business to track biological threats such as the avian flu. This person should regularly review business continuity plans and update them in response to new information.

- Establish or expand policies and tools that enable employees to work from home with broadband access, appropriate security and network access to applications. Plan for absenteeism rates of 25 to 30 percent.

- Expand online transaction and self-service options for customers and partners.

- Work with customers and partners to minimize any disruption by developing coordinated crisis response capabilities.

- Re-think your approach to just-in-time inventories. If transportation systems are down, it could greatly impact the delivery of an organisation’s raw materials.

“We advise these leaders to use experiences from SARS to plan for a potential avian flu outbreak to ensure business continuity,” said Dion Wiggins, research vice president at Gartner. “If a pandemic occurs, the spread may be rapid, affecting many industries, economies and regions worldwide — directly and indirectly. This will leave little or no time to prepare contingency plans.”

SERVICES: Unisys erneut unter Bedrängnis

[19-10-05 / hw] Unisys-Offizielle verweisen nicht selten auf die relativ hohe Anzahl der Mitarbeiter. 36.000 sollen es sein, die dem altem Mainframe- und PC-Bauer nun zu soliden Umsätzen bei Services verhelfen - immerhin 80 Prozent des Umsatzes werden so erwirtschaftet, letztlich ein ziemlich eindeutiger Beweis für die erfolgreiche Umwandlung in ein Dienstleistungsunternehmen. Hinter den Kulissen herrscht aber offenbar doch nicht so viel Sonnenschein, wie das Wall Street Journal online heute berichtet: Die Mitarbeiterzahl soll um 10 Prozent gesenkt werden, was 3.600 Leute den Job kosten wird. Grund dafür sollen nicht erfolgte Verkaufsabschlüsse im Mainframe-Bereich sein. Hier soll das Geschäft sogar um 29 Prozent eingebrochen sein. Warum das so ist, bleibt auch nach den Erklärungen von CEO Joseph W. McGrath unklar: Produziert werden die Mainframes, meistens im Luftfahrtsektor eingesetzt, für den Unisys auch spezielle Logistic- und Buchungssoftware im Portfolio hat, schon länger nicht mehr im eigenen Haus. So kommen die Prozessoren von IBM. Jetzt soll auch die Entwicklungsabteilung für die Großrechner nach außen vergeben werden. Fragt sich nur, warum sich Unisys nicht komplett von diesem Bereich trennt. Weil dann auch die Service-Verträge einbrechen würden? Und es vorbei wäre mit dem gerade errungenen Ruhm?

Google erweitert Büchersuche

[19-10-05 / hw] Ab dem heutigen Mittwoch kann man unter http://print.google.de auch hierzulande auf das digitalisierte Buchangebot von Google zugreifen. Anders als in den USA und abweichend vom ursprünglichen Plan stehen jedoch keine kompletten Bücher bereit, da die Copyright-Fragen nicht geklärt sind. So bekommt man zwar eine große Latte von Treffern, wenn man einen Suchbegriff eingibt und muß sich dann ein Buch - meistens solche, die im Buchhandel käuflich zu erwerben sind - aussuchen und dann dort weitersuchen. Schließlich gibt es, wenn der Verlag oder sonstige Rechtebesitzer zugestimmt hat, einige ausgewählte Seiten, auf denen man herumstöbern kann. Das war's dann erstmal. Überdies läßt die Lesequalität der Seiten zu wünschen übrig, da es sich nicht um die besten Scans handelt. Das ganze Vorhaben könnte aber der Anfang einer großen digitalen Bibliothek sein, auf die man eines Tages von überall auf der Welt zugreifen kann.

IBM zeigt's allen

[18-10-05 / update / hw] Mit einem um fast zwei Dollar gestiegenen Aktienkurs von 84,48 Dollar erwies die Börse Computergigant IBM angesichts der letzten Quartalszahlen alle Ehre. Zwar sind Umsatz und Gewinn insgesamt gesunken, doch zieht man die Kosten im Zusammenhang mit dem Verkauf der PC-Sparte an Lenovo ab, bleibt eine Umsatzsteigerung von vier Prozent übrig. Etwa 10 Prozent aller IT-Ausgaben weltweit landen inzwischen bei dem amerikanischen Konzern, der das M (= Machines) in seinem Namen gerne durch ein C für "Consulting" ersetzen würde. Denn mit Hardware wird immer weniger verdient, dafür um so mehr mit Services und Consulting. Inzwischen übernimmt IBM im Outsourcing-Verfahren komplette Geschäftsabteilungen wie Buchhaltung, Einkauf oder Personalverwaltung, wobei IT selbst nur ein Gesichtspunkt unter anderen ist. In ähnlicher Weise kann zur Zeit nur noch Accenture auftrumpfen - der aus Andersen Consulting hervorgegangene Servicegigant, der mit 120.000 Mitarbeitern weltweit eher im Verborgenen wirkt, aber bei Business Process Outsourcing mindestens so erfolgreich ist wie das große Vorbild. Übrigens hat die Börse auch honoriert, daß IBM sich im letzten Quartal von 14.500 Mitarbeitern trennte - und das, obwohl (oder weil?) schon das vorher gegangene Quartal äußerst erfolgreich gewesen war. Sie lieben eben alle das Geschäft um des Geschäftes willen.

PLUS: Transkript der Analystenkonferenz zu den Zahlen des 3. Quartals >>>More

Microsoft ships capacity-planning beta

[18-10-05] NetworkWorld online berichtet: "Microsoft last week released the first public beta of its new capacity-planning tool for corporate IT departments and said the software is on target to ship by year-end." Hört sich gut an - "capacity-planning" klingt nach Utility Computing, Adaptive Enterprise, Triole oder On-Demand. Fragt sich bloß, welcher Anbieter seine vollmundigen Ankündigungen schon in kleine Realitäts-Bits übersetzt hat. Genau besehen, stehen die Chancen für Microsoft sogar sehr gut.

>>> More: www.networkworld.com/nlmicrosoftalert8916

Oracle overshadows Siebel's CustomerWorld

[17-10-05] SearchCRM.com meldet heute: "Siebel Systems is hosting CustomerWorld this week in Boston, its first major event since the Oracle acquisition announcement last month. Officially, this conference is for Siebel customers to learn and exchange best practices, find out about Siebel's future offerings, network, etc.
But let's be honest here. The acquisition is going to loom over the three-day event, prompting questions at every turn."

>>> More: www.searchcrm.com

USA: Energiekonzerne bieten
Highspeed-Internet an

[17-10-05 / hw] Erste Kunden sind zufrieden und loben die Performance. Nach verschiedenen Versuchen, die unter anderem an der Störanfälligkeit und Belastung der Stromleitungen scheiterten, scheint nun in den technologiefreundlichen USA - immerhin kommt von dort auch DSL, das ISDN schnell in den Schatten stellte - eine neue Runde im Technologie- und Preispoker eingeläutet zu werden. "Broadband over powerline" (B.P.L.) setzt zum Angriff auf die herkömmlichen Kabellösungen an, bei denen die Telefongesellschaften das Monopol haben. In einigen Bundesstaaten sind die Energiekonzerne mit ersten Angeboten für Internet aus der Steckdose angetreten, weitere Anbieter bereiten den Markteintritt vor. Internet Service Provider könnten schon bald zu der neuen Alternative umschwenken, sofern die Kosten stimmen. Und die stimmen offenbar schon jetzt.

"A Marriage of Bookshelf and Phone"

[13-10-05] Man muß wirklich kein Freund von digitalen Gadgets sein, um dies sensationell gut zu finden: Mit Audible Air kann man komplette Bücher, Magazine, Tageszeitungen oder Rundfunksendungen (wie zum Beispiel das unnachahmliche Car Talk von National Public Radio in den USA) auf sein Handy zu laden. Zusätzlich zu den bisherigen Lösungen für PC und MP3-Player gibt es eine (automatische) Empfangsmöglichkeit für den Treo 600 oder 650. Die New York Times online schreibt heute: "A growing number of states and countries have passed laws banning cellphone use while driving. But if we're really going to be serious about safety, we need laws against the even more distracting things people do while they drive. Which brave lawmaker will propose the No Fixing Hair, Fishing the Back Seat Floor for Baby Bottles or Arguing About Politics While Driving Act?

At least there's one glimmer of good news: new audio-entertainment sources like iPods and satellite radio are making AM radio less and less of a distraction. No longer must you glance down to change the channel the 600th time the same herbal supplement ad comes on.

Last week, though, commuters, exercisers and people sitting around for jury duty gained an ingenious new audio alternative: books on phone.

Its actual name is Audible Air, and it's a way to download spoken recordings from Audible.com to the Palm Treo cellphone and other wireless gadgets - over the air, wherever you happen to be. But to appreciate its significance, you must first understand how Audible works."

>>>more: www.nytimes.com/2005/10/13/technology/circuits/13pogue.html
www.audible.com

IBM betritt Markt für Virtual Tape

[12-10-05 / hw] Lange erwartet, nun da: IBM bringt das erste Produkt für Virtual Tape heraus. Und folgt damit der Konkurrenz von EMC, Hewlett-Packard oder Storagetek, die alle schon ein paar Schritte voraus sind. Computer Business Review online berichtet heute: "IBM has launched itself into the Open Systems virtual tape market, with a product that is OEM'ed from a mystery supplier and is likely to be only a placeholder.

The launch of the VTL was coupled with an update to IBM's SVC storage virtualization system, and updates to IBM's server virtualization products, all under the company's "Virtualization Engine" branding.

Earlier this year IBM told Computer Business Review that it would ship an Open Systems VTL this year, but would follow it up with a more sophisticated product in 2006. Despite IBM's longstanding history in mainframe tape emulation, the company is not an early entrant to the nascent market for open systems tape emulators. The first major suppliers to ship open systems VTLs were tape library vendors. Last year EMC became the first big disk vendor to ship an open systems VTL, and HP followed suit last month."

>>>more: www.cbronline.com/article_news.asp?guid=63C47B50-96F4-4CEF-ADC8-CB2C34BEE8F9

ADIC will es doch wissen

[13-10-05 / update] ADIC makes takeover bid for Overland: SEC filing reveals purchase plan. >>>more: www.techworld.com/storage/news/index.cfm?NewsID=4557&email

Heute gab Overland eine ablehnende Erklärung zu dem Versuch ADICs ab, die Company per Aktienaufkauf am freien Markt zu übernehmen. Darin heißt es u.a.: "After evaluating the expression of interest, a Special Committee of Overland’s Board of Directors, together with its Board and financial advisor, Needham & Company, LLC, determined that pursuing an offer on the suggested terms would not be in the best interest of Overland's shareholders. Overland remains committed to executing its strategy to create long-term shareholder value."